Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Navigační lišta REGISTRACENavigační lišta TABLONavigační lišta STATISTIKANavigační lišta SOUTĚŽENavigační lišta POMOZTENavigační lišta REKLAMANavigační lišta KONTAKTNavigační lišta
Navigační lišta
Horní lišta bez menu
Logo Zpovědnice
Online zpověď Návštěvní kniha Nová zpověď Časté dotazy
Dolní lišta Dolní lišta Dolní lišta
Nabídka voleb Dolní lišta voleb
Diskuze č.287185, vloženo 21.02.2008 19:19:01 Starší zpověďNovější zpověďHlavní stránka
Významová odlišnost
Jedná se mi o významovou odlišnost předložek díky, kvůli a vinou.
Často se to podceňuje, protože je jim přisuzován význam podobný. Ale když jsem včera někde slyšela, že "Stovky obětí zahynuly díky vlně tsunami", tak se mi udělalo mírně nevolno.

Jak to vnímáte vy ostatní? Jakou z těchto tří předložek používáte nejčastěji a v jakém kontextu? Zaměňujete je?
 Tamara Antonovna Žena21 Kategorie  VYMAZAT

Zaslaná rozhřešení Starší zpověďNovější zpověďHlavní stránka
Chceš dnes udělat dobrý skutek ? Pomoz výše uvedenému hříšníkovi tím, že mu dáš nějaké rozhřešení! Můžeš mu ho poslat na e-mailovou adresu, kterou uvedl u zpovědi, nebo napsat veřejně vyplněním formuláře na konci této stránky. A jestliže nechceš, aby pod tvou přezdívkou mohl vystupovat ještě někdo jiný, zaregistruj si ji ZDE !
 
21.02.2008 23:47:57
Moje kamarádka je na to taky strašně háklivá, tak před ní si na to dávam pozor, ale často používám "díky tomu.." ačkoliv by se tam spíš hodilo "kvůli", ale to dělá 90% lidí, takže je mi to jedno.
 jufonka Žena33 Kategorie
21.02.2008 22:47:51
Tamara Antonovna: Děkuju, pochopila jsem i jak myslíš diskutabilitu toho tvého výrazu. No, v poslední době mě děsí i má upadající gramatika, ono se to fakt asi nějak projevuje, že jediný česky psaný text, který čtu, jsou příspěvky na Zpovědnici.
 Heb dä Latz Žena71 Kategorie
21.02.2008 22:43:57
Heb dä Latz : Ten druhý význam. Protože kdyby mu už 20 bylo, znělo by to spíš: "Zemřel, sotva mu bylo dvacet let." I když tady je to teda hodně diskutabilní.
 Tamara Antonovna Žena21 Kategorie
21.02.2008 22:39:01
Nezaměňuju, ale dnes jsem přemýšlela tím, co znamená "Umřel, bylo mu sotva 20 let". Znamená to, že mu bylo nedávno 20, nebo že mu 20 ještě nebylo? Za ochotné vysvětlení děkuji.
 Heb dä Latz Žena71 Kategorie
21.02.2008 22:13:19
Předložkové výrazy "díky" a "zásluhou" danou příčinu hodnotí kladně, "vinou" a "kvůli" ji hodnotí záporně. Dnes se výraz "díky" stává stále více neutrálním, univerzálním prostředkem pro vyjádření příčiny, i když to zní poněkud protismyslně.
 Jeer Žena Kategorie
21.02.2008 22:02:13
McGruderová: Já vím, však to taky nemyslím vážně :-)
 Tamara Antonovna Žena21 Kategorie
21.02.2008 21:59:00
Tamara Antonovna: Tak já samozřejmě předpokládám, že onen reportér použil onu chybnou předložku nezáměrně, tudíž se zde jedná vyloženě o přebrept nebo neznalost. Určitě neměl v úmyslu říct, že je teda strašně bezva, že umřely stovky lidí.
 McGruderová Žena21 Kategorie
21.02.2008 21:58:34
Co víš, třeba ti mrtví byli samí hajzli a autor věty to věděl.
 Blackshield Muž26 Kategorie
21.02.2008 21:55:15
McGruderová: To, z čeho mi je špatně, není problém gramatický, ale etický.
 Tamara Antonovna Žena21 Kategorie
21.02.2008 21:53:38
Znám význam těchto předložek, na gymplu nám je pan profesor tloukl do hlavy :-) Využívám je pochopitelně podle vhodné situace, nejvíce používám asi "kvůli".
 Unknown Human Being Muž27 Kategorie
21.02.2008 21:40:18
Jo, tu odlišnost tam cítím a věřím tomu, že všechny tři předložky používám správně. Mám pro češtinu slabost, přesto si nemyslím, že by se ti mělo dělat nevolno, když zaslechneš něco podobného. Lidé jsou chybující, děláš z komára velblouda.
 McGruderová Žena21 Kategorie
21.02.2008 20:08:36
Rainbow: Jo, to jo :-)
 Tamara Antonovna Žena21 Kategorie
21.02.2008 20:04:00
Tamara Antonovna: Zahynula kvůli tomu, že... Tohle je souvětí. :D
 Rainbow Star Žena20 Kategorie
21.02.2008 20:01:21
Rainbow Star: To není souvětí!
Smajlík  Tamara Antonovna Žena21 Kategorie
21.02.2008 19:56:29
nejak v tom nevidim zadnou slozitost
 limon y sal.
21.02.2008 19:54:44
Jo, o tom jsme se kdysi bavili ve škole, že díky má být v pozitivním smyslu, kvůli je podobné jako vinou a je to něco negativního. Já nevím, jak to používám. Já asi tak sloužitá souvětí ani neříkám.:D
 Rainbow Star Žena20 Kategorie
21.02.2008 19:50:58
Umím česky, děkuji za optání.
Smajlík  vjoo Žena43 Kategorie
21.02.2008 19:44:53
Snad je používám dobře... ale nepovím ti to s určitostí, že...
 *NeN* Žena25 Kategorie
21.02.2008 19:44:38
Alpine Pro: Záměnu kvůli a vinou bych neřešila. Ale díky a vinou a ještě v takovém kontextu...to je myslím do nebe volající.
 Tamara Antonovna Žena21 Kategorie
21.02.2008 19:44:11
Kterou používám nejčastěji, to ti asi neřeknu, ale snažím se je nezaměňovat (vždyť jsem taky lingvistka:)
 Anaya Žena22 Kategorie
21.02.2008 19:43:46
Jinak já včera málem hodil šavli z \"předplacenkáři \".. Bohužel se to už používá hodně, třeba zde to je.. http://mobil.idnes.cz/test-infolinek-ope ratoru-nekteri-zakaznici-maji-prednost-p n1-/mob_operatori.asp?c=A071014_112559_m ob_operatori_kor
 Alpine Pro
21.02.2008 19:43:26
Ježiš nebaví mě přemýšlet o významu slov a lehkých odchylkách....inteligentní člověk podle mě tu větu co jsi uvedla jako příklad nepoužije a tím to hasne...
 BlueberryShake Žena92 Kategorie
21.02.2008 19:36:07
Nejspíš jazykovědci bude uznáváno, že všechny předložky značí původce něčeho, ať už živého, či ne, přičemž "díky" je pro pozitivní následek, "vinou" pro negativní a "kvůli" pro obé.

Sám nevím, jestli tak ty předložky používám..

Tu tvou nevolnost nechápu. V češtině jako v mnoha dalších jazycích ubývá pestrosti, čímž se zjednodušuje učení se jazyka. Co se týká těchto předložek, směřuje podle mě čeština do stavu, kdy "vinou" nebude existovat a "díky" bude vždy zaměnitelné s "kvůli".

Tyhle rozbory jsou pro mě dost zajímavé.. Podobně jako u těchto předložek je to se slovem "záměrně" a "schválně". "Zaměrně" pro všechny záměry, "schválně" jen pro negativní. Nebo třeba "šperky" jsou osobní ozdoby z drahých kamenů či kovů, ne ale reprezentující královský stav, "klenoty" to stejné, akorát vyjadřující jedině královský stav. Nebo "vojsko" jsou vojáci a technika, ať tvoří část národního vojska, nebo jsou jím celým, kdežto "armáda" jsou mimo výjimečných případů jen všichni vojáci a všechna vojenská technika národa.
 Alpine Pro
21.02.2008 19:26:03
Trapný je, když se to plete v médiích, to je pravda. Pokud vím, používám je tak, jak se používat mají..
 Kepep Fezoj Muž22 Kategorie
21.02.2008 19:24:58
Používám je všechny, ale přidávám je tam, kam se hodí.. takhle věta je fakt strašná...
 Bezkřídlý Anděl Žena22 Kategorie
21.02.2008 19:24:26
Jo díky tam zní dost morbidně. Nejvíc používám asi kvůli:-)
Smajlík  Slintoidní chlupatec Žena26 Kategorie
21.02.2008 19:22:59
používám všechny tři.. ale kdybych si tady teď měla vzpomínat na kontext... to tu budu tři roky... nepamatuju se co kdy řeknu
 Moonek Žena28 Kategorie
21.02.2008 19:22:58
Myslím, že nezaměňuju, maximálně, když něco myslím ironicky... Takže asi, ehm, velmi často:D
 Mravenci polepsovna Žena Kategorie



Přidání rozhřešení Starší zpověďNovější zpověďHlavní stránka
TVÁ PŘEZDÍVKA:

OPIŠ BEZPEČNOSTNÍ KOD:
Captcha

Tento inzerat koupíte on-line od 100 Kč.
Přidej inzerát on-line od 100 Kč
TEXT ROZHŘEŠENÍ:

PŘILOŽ SMAILÍKA:
Smail Palec nahoru Smail Hrozící Smail Drží palec Smail Není to důležité Smail Dostaneš do huby Smail Smutný Smail Cože?? Smail Safra Smail Pusinka
jupííí tak bacha držím palec to je fuk tumáááš ach jo no nééé ?! safra mmmuc
(žádný )


Změňte svoje cookies preference

Nejlepší chorálová skupina světa... GREGORIAN 2020 ...20th ANNIVERSARY WORLD TOUR.

REKLAMA
Copyright 2003 www.zpovednice.cz + www.spovednica.sk